ADR-korttikoulutus

Vaarallisten aineiden ajolupakoulutus

Vaarallisten aineiden kuljetuksiin vaaditaan kuljettajalta ajolupa, mikäli hän kuljettaa vaarallisia aineita yli sallittujen enimmäismäärien (vapaarajan).

Ajoluvan saamisen edellytyksenä on ADR-koulutus sekä hyväksytysti suoritettu loppukoe. ADR-koulutuksen pituus riippuu ajoluvasta.

Ajoluvan voi uusia 1 vuotta ennen nykyisen ajoluvan umpeutumista, jolloin uusi lupa astuu voimaan vasta kun vanha lupa-aika umpeutuu. Ajolupa on voimassa 5 vuotta sekä kotimaisissa että kansainvälisissä kuljetuksissa. Lupa on uudistettava ennen sen voimassaoloajan päättymistä. Luvan umpeutumisen jälkeen koko ADR-koulutus alkaa alusta.

ADR perus- ja täydennyskoulutukset ovat direktiivin 2003/59/EY mukaisia ja niistä saa ammattipätevyysmerkinnän, lukuun ottamatta luokan 1 ja 7 koulutuksia. ADR-koulutuksissa käytettävät ammattipätevyysohjelmat ovat Trafin hyväksymiä.

ADR-koulutus antaa henkilölle:

• tiedot vaarallisten aineiden kuljetukseen liittyvisät riskeistä
  • perustiedot onnettomuustilanteiden välttämiseksi
  • tiedot onnettomuustilanteissa tarvittavista välttämättömistä toimenpiteistä

Kurssit toteutamme pääsääntöisesti viikonloppuisin, jotta saisitte keskittyä arvokkaaseen työhönne arkisin. Katso aikataulut Kurssikalenterista.